Blandad dag!

Först skjutsade jag W och T till camp på morgonen. Åkte sedan hem till Nina, Slovakiska tjejen och gick med henne till den lokala poolen. Hängde där, simmade, solade, snackade och skrattade. Vi skrattade mest för att vi båda försökte göra oss förstådda med en hel del misslyckade försök. Men kul var det =)
Sen kom en annan au pair, Zuzy och gjorde oss sällskap. Kul och lättsam tjej. helt klart en tjej jag kan hänga med hädanefter. Fick sen lov att åka hem för att hinna käka lunch innan jag började jobba igen kl 2 pm.

Dagen började lugnt, förberedde maten, städade och plockade lite och väntade sedan med W så länge J var på en av sina aktiviteter. Hämtade T från en playdate. När vi kom hem började det jobbiga. Jag skulle laga mat och ungarna börjar efter ett tag att gå varandra på nerverna. T och W retar J, jag säger till, jag varnar med att ta bort IPod speladet (W har nämligen spelat på den mycket de senaste dagarna) om de inte låter J vara ifred och slutar reta honom. T får två dagar utan spelande. W får 4 dagar och blir upp skickad på sitt rum. Efter ett tag skriker J så fort de bara tittar på honom.
Matdags... T sitter vid bordet snällt. J och W bråkar om gossedjur och en filt, jag blir arg IGEN och ber dem sätta sig vid bordet. När även dem väl sitter vid bordet frågar T efter desert. Jag säger att hon kan få dessert i ren protest till pojkarna, för att visa att hon har ändå betett sig bäst av alla dem tre. J började gnälla men när W rent ut sagt börjar skrika och blir helt förtvivlad stirrade bara J på honom förskräckt och slutar med sitt. W gråter som en tok i några minuter och muttrar en massa saker. Jag förklarar än en gång att om man beter sig bra får man bra saker tillbaka, om man beter sig illa blir man av med dessa fördelarna. Förklarade att när jag var liten *oj va gammal jag lät nu =)* så fick jag lära mig att respektera andra, inte skrika till någon, vara artig och bete mig väl.
T sa sedan att hon tyckte om mig. Jag log och sa att jag tyckte om henne också. Hon sa att hon hade tyckt om den här dagen och det som hon fick av mig idag. Dessert! Tur att någon blev nöjd iaf.

Hur kan jag lära dem att respektera varandra och andra människor på ett barns nivå och så att dem förstår det? Tydligen så är det väldigt svårt för dem ibland. Jag vet hur svårt jag själv hade att bara förklara ordet Respekt, även om jag visade andra människor respekt.

Men ändå så har jag fått mina skratt idag, som jag får varje dag jag jobbar. Det är dessa små stunder som är roliga, när man leker med dem, berättar något de inte vet som de blir nyfikna på, när de frågar mig något om Sverige eller verkligen uppskattar något man gjort.
Det är det lilla som gör så otroligt stor skillnad!

Det var min dag, blandad som sagt men ändå lärorik. Kom gärna med lite tips på hur du gör/skulle gjort med dina barn en dag som denna och lite tips. Det skadar aldrig! =)




Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback