Minisemester med värd familjen

Måndag 5/7 kl. 20.15:

I fredags åkte jag med familjen till farfarn som jag skrev i tidigare inlägget. Var dock inte Long Island som jag trodde utan någon annanstans, kommer inte ihåg vad det hette dock. Men en sak vet jag att det var vackert. När vi kom lastat ur bilen och gick mellan husen på området var det som att vara utomlands. Mindre hus låg tätt inpå varandra och det var sand överallt, inge gräsmattor. Havet låg på ena sidan av bostadsområdet och The Bay på den andra. Jag kände doften av saltvattnet när jag klev ur bilen och minnet om när jag varit på Öckerö hos farmor och farfar kom upp som en bild i huvudet. Underbart!
Var väldigt mysigt även om det var väldigt mycket hus i området och de låg tätt inpå varandra. Amerikanska flaggan hade sin plats på mer eller mindre alla hus. Människorna var öppna och pratade med varandra.

Sen var det dags att göra ordning barnen för att få till The Beach, och det var en hel del som behövde packas ner =) Var rätt så kallt i havet i början men man vänjde sig. Fick dock inte chansen att bada riktigt eftersom jag skulle fokusera på J. Men vi gjorde sandpajjer, tittade efter spännande saker, lekte i vattnet och sanden. Var väldigt skönt för även om det var en riktigt varm dag så var det lite blåsigt och det gjorde det skönt att vara på stranden.


På kvällen gick alla ner till andra stranden, The Bay för det skulle vara fyrverkerier där. När vi gick ut på strandpromenaden och jag fick se denna syn fick jag tårar i ögonen.


Farfarn frågade om jag gillade vad jag såg och med ett brett leende på läpparna sa jag att det var underbart vackert. Vi satte oss ner i sanden, J myste i knät på pappan, W kröp under en filt i en av vagnarna vi hade med oss och T myste i mammans knä. Farfarn berättade då hur han hade sett gnistor i ögonen på mig när jag hade sett vyn över stranden och solnedgången. Jag sa att det var helt otroligt vackert och att jag hade tårar i ögonen, att jag var tacksam över att få se det och tackade familjen för att de tagit med mig.
Just då visste jag inte om jag skulle sakna min familj hemma och önska jag kunde sitta där med dem istället eller om jag skulle vara lycklig över att fått chansen att uppleva detta. Just då var jag väldigt splittrad kan jag säga!
Fyrverkerierna var underbara och det var en speciell upplevelse att sitta på en strand och först få se solnedgången och sen fyrverkerierna.

Mittersta bilden är över New York och högra är på Staten Island om jag inte minns fel.


På lördagen började jag kl 9 am. Eftersom jag jobbade ca 12 timmar dagen innan så var jag skapligt trött men det var bara att gilla läget och bita ihop. Jag tog med mig barnen ner till The Bay och lekte på lekplatsen, plockade snäckor, tittade på magneter och krabbor och gick runt i vattnet. Passade på att ta lite bilder också.


Det skulle komma massa släktingar på em så min värd mamma behövde förbereda allting inför kvällen. Så när vi kom tillbaka så åt de lite lunch och sen var det dags för J att ta sin slummer, tog mig en jag med. Sen var det full rulle igen efter att han vaknat. Min värd mamma hade sagt till mig att fokusera på J eftersom han behövde tillsyn hela tiden pga sin ålder. De äldre behöver ju inte tillsyn på samma sätt. Men vet inte hur många ggr jag fick springa efter honom för att han sprang iväg ut på gångbanan, gick från sin mattallrik osv. Blev inte en lugn stund kan jag säga. När det väl blev kväll var jag sa trött att jag skulle kunna börja gråtit. Så vid åtta tiden satt jag J i en vagn med lite baklakan, gjorde det mysigt för honom och tog mig en promenad runt området. Var mer eller mindre festligheter i varje hus, solen var på väg att sänka sig ner över horisonten igen och jag njöt till fullo av min första lugna stund på hela dagen. Tror jag var ute och strosade runt i området med J i vagnen i nästan en halvtimme och han var nöjd också så det var kanon.

Men det var väldigt roligt att få träffa lite släkt till familjen, det får mig alltid att känna mig som en familjemedlem. Älskar när min värd familj har BBQs och andra festligheter, dock lite synd att jag måste ta hand om barnen under dessa och inte kan lära känna människorna. Men jag förstår varför BBQs är en så stor grej här för det är super trevligt. Att vi inte har mer sånt här med familjer och vänner hemma egentligen men hemma blir allt så jobbigt när man ska försöka få ihop alla så man struntar i det. Eller så bjuder man över ett par bara. Här är det liksom sammanlagt tio vuxna plus barn ibland och jag älskar det. Så himla mysigt =)

Sen var det dags att börja packa ihop och dra sig hemåt. Slutade vid 10.30 pm den dagen så jag var skapligt trött. Skulle upp tidigt på söndag morgon igen för att åka in till NY på min lediga dag men det får ni läsa om i nästa inlägg =)

Men jag hade en mycket trevlig trip hos farfarn och det var underbart att gå uppleva havet och The bay, solnedgång och fyrverkerier.



Kommentarer
Postat av: Johan

Ser hur trevligt ut som helst på bilderna, Kul att få uppleva Amerika på ett icke turist sätt..! Ha det bra! Mvh// Johan

2010-07-07 @ 09:13:52

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback