Smått och gott

Här om dagen saknade jag svensk sommar och de där små sakerna som gör att man får smak på sommaren och allt den har att erbjuda. Så jag tog mig lite jordgubbar och blåbär i kylen och så klart hade jag mjölk till. Kändes som om jag satt hemma hos mina föräldrar på deras altan och åt det. Är alltid något vi ätit hemma, med mjölk eller vaniljglass. Konstigt hur man kan sakna de små sakerna man gör hemma i Sverige. Har försökt att få mina värdbarn att testa jordgubbar och glass men icke, det är ju SÅ farligt att prova något nytt.

Men jag kan då allt njuta för mig själv jag =)


Tror det var förra veckan som jag försökte mig på att baka mitt favorit recept på smulpaj jag har tagit med mig hemmifrån. Jag mixade ihop allting, in i ugnen och väntade med spänning på att pajjen skulle bli klar. När jag sedan smakade på den blev jag besviken. Den smakade precis som våfflorna gör här i USA. Antar att det är det amerikanska bakpulvret som gör det. Och jag ska säga att jag inte gillar smaken för den är lite konstgjord. Den tog bort otroligt mycket smak av bären. Men kan också berodde på att jag inte hade i lika mycket socker som det stog i receptet. Läste om en tjej som tagit med sig bakpulver hemmifrån eller hur det nu var. Undrar om det är svårt att skicka? jag menar, om tullen hittar det kan det ju bli lite misstänksamma. Vitt pulver någon? :)

Gör så här:
Rör ihop 3 dl mjöl, 2 tsk bakpulver, 1½ dl socker och 1-2 ägg till en grynig massa.Häll hälften i en ugnssäker form. Ha sedan på 4 dl bär/frukt (vinbär, hallon, blåbär, jordgubbar, äpple+kanel) och sedan andra halvan av massan. Grädda i ugnen i 175 C (347 F) i 30 minuter. Strö sedan på 2 msk socker+2 msk smält smör och grädda ytterligare 10 minuter. Servera med glass, grädde eller vaniljsås. Lycka till!

Men så här blev iaf resultatet. Tror ni någon i familjen smakade? Nej.
Men två av städerskorna gjorde det, kul!



Nästa projekt var kladdkaka, och den kakan valde jag för att jag slapp använda bakpulvret de har här. Väntade även denna gång med spänning och kände hur jag längtade efter att få äta något som påminde mig om Sverige igen. Känns som lite terapi att baka svenska recept faktiskt =)
Detta blev en succé och var lika gott som hemma. Konsistensen blev perfekt och jag är riktigt nöjd!
Hoppas däremot att jag inte behöver äta upp hela själv, men däremot kan jag ju frysa den här till skillnad från smulpajen.

Gör så här:
Mixa 2 ägg och 2,5 dl socker. Sikta i mjöl (jag använde glutenfritt), kakao och ev. lite vanilj socker. Tillsätt 100g avsvalnat fett. rör ihop och häll i en smord och bröad form med avtagbara kanter. Grädda i 150 C (302 F) i ca 30 minuter. Servera med vispad grädde =)


Ville dela med mig av lite mat och bak. Och därmed denna nya kategorin. Hoppas det smakar eller kan inspirera er till att baka lite =)
För jag är fortfarande emot alla dessa mixer de använder här för att "baka".




Kommentarer
Postat av: Hillevi

Oh vad kladdkakan såg god ut, kanske ska prova ditt recept nån dag ;) Håller med angående Amerikanskt bakpulver i våfflor och pannkakor, usch! Det ser så gott och "fluffigt" ut, men smakar inte alls bra tycker jag! Haha hur kan barnen INTE vilja smaka jordgubbar & glass!? Desto mer kvar till dig ;) Saknar dig vännen <3 Massa kramar!!

2010-07-17 @ 21:12:24
URL: http://hillevilarsson.blogg.se/
Postat av: mamma

Åååå vad det ser gott ut.Önskade att man var där och fick smaka av dina ljuvliga bakverk ser verkligen jättesmaskigt ut:)Familjen gick verkligen miste om nåt.Många kramar från oss alla

2010-07-17 @ 21:39:01
Postat av: Angelica

Kan bara tillägga till alla som är nyfikna på om någon i familjen smakade kladdkakan eller inte... att 2/3 barn gjorde det. Jag frågade om de ville smaka Swedish Brownie och J skrek rakt ut: YEAH! T satt sig vid bordet lite skeptisk, tog en tugga och sa "Wow this is awesome!" Did u liked it frågade jag? "YEAH; I LOOVE IT! Var tydligen bättre än de brownies hon smakat. Det är verkligen inte dåligt betyg av en kräsen dam =O) Frågade henne om vi kankse skulle baka en sån snart igen, fast tillsammans. Hon tyckte vi kunde baka en och ta med på ett kalas :D Jag växte tio cm minst!

2010-07-18 @ 06:53:39
URL: http://mittarsomaupair.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback