Vad har jag gjort hittills?

Torsdag 8/7 kl. 11.50 am:

  • Varit på Starbucks och blivit besatt av deras Caramel Frappuccino
  • Kört bil och även kört vilse ett atal ggr
  • Sett amerikanska Taxi bilar och även åkt i en, de kör som galningar. Säkerhetsbälte är ett MÅSTE!
  • Varit i New York, Times Square, Central Park
  • Besökt USAs störta nöjespark Six Flags, galet kul och våra berg-och-dalbanor hemma är inget med dem här!
  • Ätit bacon/sauce och ägg till frukost
  • Druckit amerikanskt kaffe med chokladdoft, tyckte det var jätte konstigt i början men nu gillar jag de. Var dock underbart att få dricka svenskt kaffe på Ikea förra helgen
  • Tittat på serier direkt på tv:n, skönt att slippa se allt i efterhand som hemma i Sverige =)
  • Varit på bio och sett Sex and the City 2 och Killers
  • Varit på ett antal BBQs
  • Badat i familjens pool
  • Besökt standen, badat i havet
  • Fått amerikanska vänner
  • Diskuterat skillnader mellan USA och Sverige med en amerikan, var väldigt intressant att höra hur de ser på sitt land vs vi på vårt.
  • Provat amerikanska våfflor och pannkakor. Inte lika goda som hemma förstås. Smakar lite för "konstgjort" för min smak.
  • Blivit nervös över alla polisbilar överallt =)
  • Kommit på mig själv att säga saker på svenska även om jag nyss pratat engelska
  • Outletbutiker is the shit här, ursäkta språket. Men de finns överallt och jag älskar de =)
  • Vågat ta ett flyg till andra sidan jorden, hit till USA.
  • Provat rostad macka med sylt på, var gott men föredrar ost eller skinka =)
  • Har ätit kyckling (nuggest/panerade, grillad you name it) säkert 50 dagar av mina ca 60 här i Staterna.
  • Varit ut med en promoter. Var min första vecka här och det kände sbara konstigt.
  • Följt med mina amerikanska vänner på en båttur och badat i Hudson River. Var helt underbart!
  • Bränt mig i solen för många ggr. Vet inte om solen är starkare här eller om jag bara är ute mycket mer här än vad jag varit hemma.
  • Ätit glass på ett glasställe. Alltid en lång kö när man kommit dit. Sjukt!
  • Ätit en slice amerikansk pizza även om jag inte borde ha gjort det (har Celiaki) Men var sjukt gott! :P
  • Besökt en hel del lekplatser. Alla lekplatser ser i stort sett likadana ut men är så mycket bättre än hemma
  • Varit på Ikea, druckit svenskt kaffe, setet vid en stor tavla över Dalarna =)
  • Ätit Dajm tårta, Lingonsylt, Bilar och Marabou Mintrollo från IKEA
  • Fått lakrits på posten som dessvärre tog slut på två kvällar framför datorn, tack underbara mor och far! <3
  • Sett fyrverkerier två ggr, båda gångerna var under 4th July helgen
  • Blivit förvirrad över när folk sagt "Hi, how are you?" och "Excuse me" otroligt många gånger och blir det än idag. Har aldrig varit med om att folk ber om ursäkt för allting så mycket hemma som de gör här.
  • Varit på en Strawberryfestival på barnens skola
  • Hälsat på folk som amerikanarna gör, puss på kinden och en liten kram. Sällan de tar i hand, möjligen när man hälsar på män då.
  • Gjort tacopaj och blåbär- och hallonpaj från mina svenska receptbok
  • Varit fascinerad över naturen här
  • Sagt: "This is like a movie" hur många gånger som helst just för att så otroligt mycket är som man sett det på film =)
  • Lagt undan alla mina mynt jag samlat på mig för jag kan inte skilja på dem. Vet quarter (25 cent) och de sparar jag annars betalar jag bara med sedlar =) Tänk va mycket mynt jag ska ha till slut!
  • Hållt i en magnet jag hittade i vattnet vid stranden. hemma i Sverige är de vita inte farliga men tydligen så var alla giftiga här sa en tjej. Hoppsan sa jag! =)
  • Haft några missförstånd, inge allvarliga mest bara roliga och lustiga sådana.
  • Tagit 829 kort på 8 veckor
  • Varit till ett Science center med barnen som heter "Imagine that"
  • Skypat med mamma, pappa, bror och kompisar några ggr

Det var lite smått och gott och det kommer garanterat mer =)




Kommentarer
Postat av: Anonym

Vad har amerikanarna för syn på sverige? Vet dom egentligen vad det är för land? Fördomar? Kan du inte skriva lite om det?

2010-07-09 @ 18:06:19
Postat av: Frida

Det där med mynten vet jag hur svårt det va. Men dom "koppar"färgade är en penny=1 cent. 100 cent=1 dollar. Den minsta silvriga är dime=10 cent. Den mellanstora är nickle=5 cent. Stör mig fortfarande på att nickle är större än dime men värd mindre. Sen quarters naturligtvis. Hoppas du har det bra

2010-07-12 @ 19:34:14
URL: http://daggny.blogg.se/
Postat av: Angelica

Frida: Jag vet, jag blir också förvirrad. Jag vet hur quarter mynten ser ut. Fick se 50 cent för någon dag sen också, trodde inte dem var så vanliga. Men resten struntar jag i att ens försöka mig på. Tar bara tid i kassan :D Så jag slänger ner dem i en burk istället så får jag växla dem sen :D Kommer kanske bli så mycket pengar att det räcker till min semester sista månaden =)

Anonym: Det ska jag försöka spåna i =) Ska höra med mina amerikanska vänner om vad de tror. Intressant =) Har frågat runt lite lätt bara men inte så mycket så jag kan få ett blogginlägg om det. Men helt klart värt att spåna på =) Tack!

2010-07-13 @ 15:42:31
URL: http://mittarsomaupair.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback