Att ha celiaki i USA

Eftersom jag har fått två personer som frågat mig om hur det är att vara glutenintollerant i USA tänker jag nu skriva ett inlägg om det =)
  • Hur är det att vara gluten i USA?
De har läskigt dålig koll på de flesta ställena, snabbmatställen huvudsakligen. Men går du till finare restauranger så har de oftast koll och även något glutenfritt, den drar sig inte för at fråga kocken och de föreslår alltid något du kan äta.  Legal seafood är jätte bra, de hade till och med glutenfritt bröd och meny på efterrätt och hela köret =)
  • Stöttar familjen dig med matlagningen? Tycker familjen det är jobbigt?
Min värdmamma brukar alltid se till så jag jag något att äta om det är hon som lagar maten, hon panerar med mitt ströbröd osv =). De visste ju ändå vad det gav sig in på innan de tackade ja till mig och de stöttar mig jätte mycket. Jag frågade CC om de trodde det skulle vara ett problem, och de sa att det kan ju vara så att folk tackar nej på grund av okunskap och att de därför ser det som ett problem. Men för mig gick det fort att få familj. Min värd mamma hade en vännina som hade ett barn som hade Celiaki. Hon frågade henne om tips och hur det var att laga och få tag på glutenfritt osv. Hon är alltid mån om att jag får rätt mat när vi är ute och äter. Hon handlar bröd och pasta till mig men jag brukar handla mat själv, typ brödmixer och flingor. Det är inte lätt för dem att veta vad det finns för utbud och vad du vill ha att äta. Fråga din värdfamilj hur de ställer sig till tex om du handlar mat själv, för det är inte billigt (som hemma i Sverige) Lite dyrare i vissa fall. Tror oftast att folk runt och tycker synd om en för att man inte kan äta allt som de andra kan men min värd familj har aldrig gjort det till ett problem eller till en stor grej. Vilket är väldigt skönt, för man känner sig till besvär nog ibland.
  • Finns det glutenfritt mjöl, pasta, musli, bröd, gröt och sånt där borta i mataffärerna?
Mjöl finns det all purpose flour, men jag gillar Rice Flour bättre faktiskt. Blir en annan smak på det med de andra mjölet och mer som hemma med rismjölet. Pasta finns det gott om, makaroner och spagetti. Lasange plattor har jag dock bara sett någon enstaka gång men jag har inte letat heller =). Musli finns det men är inte så avencerad som hemma, bara havregryn, sirap och något mer ungefär. Men det är dyrt som bara den. Jag har köpt och spätt ut det med min egna hemmagjorda på kokosflinor, havregryn, nötter, torkad frukt, flingor, russin mm. Bröd finns det också, fryst och vakumförpackat. Men är väldigt torrt så jag stoppar allatid det i brödrosten. De har vanligt bröd, baguetter, English Muffin, Cinnamon and Raisin Bagel och annat Amerikanskt. De har även en hel del brödmixer som jag provat att tillaga på olika sätt. Hårt bröd har de dock inte utan bara massa crackers som är på tok för dyra. Gröt finns det också, mycket som vi inte har hemma till ex. Cream Rice, Quinoa och Mighty Tasty hot cereal mm. Något jag kommer sakna när jag kommer hem eftersom jag hittat mer olika grötsorter här än hemma.
  • Har dem de mesta som vi har i Sverige eller är det något du känner att du saknar?
Hårt bröd och Risgrynsgröt på 5 minuter saknar jag. Mina föräldrar har skickat lite hårt bröd hit nu och ni ska veta att det var gott. Lösgodis (jag är lakrits tokig!) har de väldigt dåligt med, eller godis överhuvudtaget är inte lika bra som hemma.. så klart! Däremot har de glutenfria Pretzels, Cereals (de runda) och Mac n´Cheese, de är iaf de jag kommer på just nu =)
TIPS!
*Strosa runt i affärer och se vad de har. De har hjälpt mig väldigt mycket.
*Ta med dig lite knäckebröd om du gillar det (sen kan de alltid skicka mer hemmifrån) för det finns inte här.
*När du ska till Au Pair skolan, weekend kurser osv meddela att du är glutenintollerant. Fråga om de vill att du ska ta med dig något eller om de kan stå för tex bröd. Och även vad de annars har att erbjuda varje måltid? Vet folk som inte meddelat detta och jag förstår inte riktigt varför. Vi är så vana att inte kunna äta bröd när vi är borta och annat som andra kan så vi borde veta att vi måste ta reda på sånt. Alltid bra att ligga steget före =)


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback