Boston med familjen

Jag vet att jag varit lite dålig på att blogga på sistonde, jag har iaf inte bloggat så mycket som jag skulle vilja göra. Men jag har verkligen haft fullt upp och mina blogginlägg blir uppdaterade mitt i natten för mig. Så istället för att sätta mig och blogga många gånger, så lägger jag mig istället just för att jag behöver sömnen om jag ska jobba dagen efter. Är ett himla pusslande med, jobb, blogg/surfande, skypande, träning och träffa vänner. Men det löser sig alltid =) Nu kommer iaf uppdateringen från helgen:

Fredag:

Vi åkte hemmifrån vid ca 10 tiden, stannade för att köpa mackor, tanka och sedan äntligen vara påväg till Boston. Jag, T och W satt längst bak i bilen (trodde de skulle gå mig på nerverna till slut för de klängde något fruktansvärt *haha*), Warren (farfarn) och J i mitten sätena och mina värdföräldrar längst fram. J satt och små pratade för sig själv mest hela vägen medan jag och de andra barnen gjorde ordlekar, lekte Hangman fast jag ritade en katt ist, Suduko och så hjälpte dem mig att hitta gömda ord i min svenska Knep & Knåp tidning. Fick många frågor vad allt betydde och vi fick oss många skratt. Det var en bild på kungafamiljen och jag berättade vilka dem var då T säger: ”They dont look like a King and Queen” Haha, barn är så härligt spontana ibland.

När vi kom fram efter ca 7 timmars bilfärd, stannande för kisspauser och klaustrofobi känsla i baksätet. Var vi äntligen framme. Vi stanna vid Entren framför hotellet och en man kom och tog emot oss. Sen började de lasta våra saker på en vagn. Jag skulle gå in i hotell lobbyn och var på väg att ta min väska med mig när min värd mamma säger: ”The man will bring them upstairs for us” Kände jag mig dum eller? Var precis som på film och hur ska en tjej från landet veta hur man ska bete sig på ett sådant här fint hotell? =) Men det här var ett av de finare hotellen, de öppnade dörrar för dig, parkerade bilen och massa sånt snobbigt :P

Lobbyn var väldigt vacker
Hotell rummet var också vackert. Jag delade rum med barnen men det gjorde mig inget =)

Efter att vi sett våra hotellrum gick vi för att äta middag på en Italiensk restaurang. Heather, som var familjens gamla nanny följde med oss. Jag förstår varför familjen och barnen gillar henne så mycket, hon verkar vara en väldigt omtänksam och kärleksfull person. Barnen verkligen avgudar henne.

Väl på restaurangen fick J en egen stol, vilket var toppen för då kunde han inte springa runt som han brukar göra efter ett tag. Han satt lugnt och stilla under hela middagen, och äntligen kunde jag också slappna av och inte behöva oroa mig. Kommer ihåg att det var så ovant första gången jag var ut och åt med familjen. Man ska lägga servetten i knät och vara så himla fin, var väldigt ovant i början.

Efter middagen gick vi tillbaka till hotellrummet och bytte om till PJ´s, läste lite böcker och sen sov =) Tyvärr så fick jag inte så jätte mycket sömn för T tog upp hela sängen, trändge ut mig på hörnet, sparkade av sig täcket när jag vill ha täcka osv =) Larmet gick på vid 4.25 och jag kom ihåg att J pillade på alarmklockan dagen innan =).

 


 

Lördag:

Vaknade av att T sa mitt namn, sen plockade hon ur J ur sin spjälsäng och läste en bok för honom, så sött när hon tar han om sin lillebror sådär. Sen kröp alla upp i samma säng som mig och vi låg och pratade, tittade på lite barnprogram, badade och väntade på frukost. När jag satt inne på mitt rum själv och barnen var inne i deras föräldrars rum kom min VM in, tittade förvånat de två stora queensize sängarna och frågade:

”Oh, have you make the beds?”

“Yes?”

“We don’t have to” sa hon med ett skratt.

”That’s another thing, I’m not use to this.” Jag kände mig dum igen, lantisen!

Men tyckte å andra sidan att det inte var så himla komplicerat att bädda sängen själv. Gjorde det dock inte något mer under vistelsen efetrsom barnen bara ställer till en "mess" iaf.

Sedan åt vi frukost som vi beställde upp på rummet, var allt från kaffe, juice, frukt till scrambled eggs och potatis. Vi gjorde oss ordning och åkte sen till Museum of Science. Där åkte vi en simulator, tittade på fjärilar, provade experiment och såg en IMAX film om valar. J var livrädd och tittade bort under hela tiden stackaren.


Men någonstans i mitten av allt det vi gjorde åkte vi på en ”Ducktour”. Vad är nu detta? Det frågade jag mig igår, även min värd pappa och han skrattade: ”Men har du aldrig hört talas om Ducktour?” Han har en tendens att vara lite för skojjig för ofta så det är svårt att veta när han väl är seriös eller inte. Hur som helst var det en upplevelse för sig, väldigt annorlunda. Hur som helst är det från armen, man kan åka på vägen och vattnet med dessa fordon. Vi åkte runt i Boston stad först, fick veta historia och guiden, som såg ut som Mario visade oss massa fina byggnader och drog massa skämt. Sedan åkte vi ner till hamnen och i vattnet fortsatte han, barnen fick provköra ”The Duck” också. Dem var så excited! Även farfar Warren fick köra båten, för han var krigsveteran. Alla som varit med i US Army fick äran att signera i taket på Duck:en. Kändes häftigt tycker jag. Americanare är väldigt patriotiska och älskar verkligen sitt land men vi Svenskar borde kunna vara lite mer så också faktiskt. Inget fel med det alls tycker jag nu efter att jag varit i ett sånt här land som USA =)

1. The Duck. 2. Chauffören Mario, han sa att hans bror hette lugi *ler* 3. New Englands högsta skyscrape, 60 våningar och byggt för att reflektera arkitekturen av staden. Vackert! 4. Dags att åka ner till vattnet 5. Kommer inte ihåg om det var ett fänglese eller är ett gammalt. Men utsikten hade fångarna iaf! 6. Svårt att se men detta är en bro. För några år sedan gjorde några studenter en rolig sak med bror. De skulle mäta hur lång bron var och la därför ut som kompis som måttstock. De kom fram till att bron var 364,4 Smoots and one ear lång. Killen som var måttstock hette nämligen Smoot. http://web.mit.edu/spotlight/smoot-salute/ Lustigt!! 7. Farfarn signerar i taket bland alla andra krigs veteraner.

Vi var tillbaka på hotellet vid 6 pm igen och alla var trötta. Men vi fick lov att ha något i magen, allihop. W ville stanna på hotellrummet, vilket jag förstår efter en intensiv dag. Men vi gick till någon Italiensk resturang igen och jag åt Mozarella och tomat sallad och efter det grillad kyckling. När vi satt på restaurangen var det en liten parad som gick förbi utanför och spelade musik och på vägen hem såg vi fyrverkerier. Tror det var St. Anthony de firade. Är inte säker på vad det är men tror det är något slags högtid iaf, men bara för en viss religion om jag förstått det rätt. Sen var det sängen som gällde för oss alla och lördagen hade gått till sitt ända.

Medan vi väntade på att få sätta oss på restaurangen fick vi en sån här. Den blinkar med jämna mellanrum och när hela slicen börjar blika har det gått den tid de lovat att man får vänta och man ska få ett bord. tror inte vi har sånt här hemma. Inte i Borlänge iaf =)



Söndag:

Efter att jag hade gjort barnen klara efter frukost åkte jag med familjen till Boston Common, det är en park i mitten av Boston. Det är en vacker park där det finns en staty av Washington och andra kända gamla statyer, kyrkogård (är en väldigt gammal kyrkogård vad jag har förstått) och svan- och ankdamm. Medan familjen skulle åka på en båttur i Svan sjön så passade jag på att fly och påbörja min lediga dag. Jag började med att strosa runt lite, tittade i affärer, handlade lite kläder, åt glass, var in i två kyrkor och tittade, Biblioteket var tyvärr inte öppet och tog en massa bilder över staden.

1. St. Trinity Church, otroligt vacker! 2. Staty av Washington 3,4,5. Bilder över Boston Common som är en park i stan. Väldigt fint och avslappnande! 6. Var in på Marshalls och tyckte deras provrum var klockrena. Här behövde man inte själv hålla reda på vart man skulle hänga "Defenitly" eller inte :) 7. Hittade glutenfria kakor, var dock inte lika goda som jag hade hoppats på men de slank nog ner ändå *tarv som man är* :P

 

 

 

Fixade sen lite mat som jag satt mig ner i parken och åt medan jag lyssnade på musik och njöt av det vackra vädret och alla mäniskor som strosade onkring mig. Kom att tänka på att det är just det jag saknar med att bo där jag bor hemma i Sverige. Är inte alls så att folk strosar runt i parker och sitter och myser i gräset som de gör i större städer. Så som jag känner nu vill jag fortfarande flytta till en storstad, jag gillar att veta att jag har folk omkring mig även om det kan vara väldigt skönt att bara sitta och njuta av lugnet och tystnaden.

Gick i lite fler affärer, satt mig på en bänk med en frappichino och lyssnade på gatumusikanter. Köpte lite saker som jag ska pyssla med för att skicka till Sverige *ler busigt* Bestämde mig sen för att gå till bion och kolla om de hade någon film som kändes lockande att se, hittade The Switch. Så efter att jag fördrivit mer tid i parken med IPod och korsord i gräset satte jag mig i biosalongen med en påse plockgodis som jag gladeligen betalade 10$ för i en godisbutik. Och då lovar jag er, det var inte alls mycket men just plockgodis här är svindyrt.

1. Mitt dyra godis och bibiljett. Men så gott det var då! 2. Jag sitter i parken och njuter av solnedgången 3 & 4. Utsikten =)

Måste berätta något kul som hände när jag var på väg till bion. Parken är indelad i två delar kan man säga, en platt sida där dammarna/sjöarna är på och som är väldigt vacker. Och en annar lite mer sluttade park på andra sidan vägen som är mer öppen, baseball plan, kyrkogården mm. Så när jag är på väg att gå över till den andra delen av parken, den med kyrkogården står det en gubbe vid grinden och snackar döden. Att vi nu gick in på det området och där var döden och kyrkogåren bla bla bla. Han hade nog inte alla får i hagen om man säger så. Jag skrattade till medan jag fifflade med min mobil och en kille tittar på mig och säger: ”Damn, he’s crazy” och skrattar. Då visste jag inte om jag skulle skämta tillbaka och ev starta en konversation, men mesig som jag är så gör jag det så klart inte utan fortsätter titta på min mobil och fnissa åt den galna gubben.

När filmen slutade 9:45 tog jag mitt pick och pack och letade mig tillbaka till hotellet igen. En till sak jag kom att tänka på var att om det där hade varit för några månader sen hade jag velat veta i förväg hur jag skulle kunna ta mig tillbaka igen. Idag kände jag att jag tog det som det kommer, inget planerande hit och dit och det är en skön känsla, en känsla jag inte kännt ofta när jag bodde hemma. Här lär jag mig mer och mer för varje dag att det inte gör något om jag inte har stenkoll på läget från att jag lämnar huset och att det löser sig förhoppningsvis på bästa sätt till slut ändå =).

Hur det än är så är jag väldigt tacksam till mina värdföräldrar att jag fick ha ledigt idag. Var guldvärt, sa det även till min värd mamma och hon var glad att jag hade haft en bra dag och fått så mycket saker gjorda =)


Måndag:

 

Idag åkte vi till Bostons Aquarium och tillbringade dagen där. Vi såg sälar, fiskar, pingviner, hajar, skölpaddor, iglar, maneter och massa annat. barnen var helt extas =) Sen på kvällen gick vi ut och åt på Legal Seafood, de hade glutenfritt bröd och meny. Gissa om jag blev glad. Efter att ha fått alltför många "Vad är gluten?" så blev jag lycklig över att en restaurang hade stenkoll. Det kallar jag kanon service!


Hade iaf en kanondag =)


På tisdagen kom vi hem och jag var helt slutkörd. Som tur vad jobbade jag bara till sju då.

Men är otroligt tacksam att jag fick följa med och se Boston. Är alltid roligt att se någonting nytt. Synd att man tar NYC lite för givet nu men när Elin kommer ska jag turista järnet där med =)

 



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback