Vanlig mat i USA

Idag tänkte jag räkna upp amerikansk mat som vi inte har i Sverige. Alla som kommer hit kommer säkerligen få tillfälle att smaka de flesta.
  • Kommer inte ihåg hur det är hemma men här är det väldigt vanligt att ha bacon i sallader. Plus att de också alltid har riven ost, American yellow cheese of course!
  • För att inte tala om Bagels och American Muffin med bacon, egg and cheese.
  • Mac-&-cheese, häll i makaroner i en skål, tillsätt vatten, in i micron i 3,5 min. Blanda i påsen med ost och vips så har du fått Mac-&-Cheese. Väldigt populärt här, speciellt hos barnen.
  • Lemonade, har nog aldrig smakat det i Sverige. Här är det väldigt vanligt att du köper det i affären på flaska. Som vi dricker juice eller saft hemma. Du kan även tillsätta kolsyrat vatten elelr om det är sockerdricka, jag vet inte för jag har inte provat. Men det är väldigt syrligt!
  • Tortilla chips av alla olika former och smaker. Trianglar, cirklar och små skopor. Det är väldigt gott.
  • Potatis chips, sägs vara lite mer nyttiga. De är färg granna om inte annat =)
  • Minibites, muffins i en liten påse som barnen äter som snacks.
  • Muffins till frukost. Har inte smakat dessa eftersom jag är glutenintollerant. Men min personliga åsikt är: Varför äter ni muffins till frukost? det är något vi äter som fika =)
  • Cupcakes, finns Bellas Bakery här i närheten. Min värd mamma bad mig åka dit och köpa cupcakes till en av familjen BBQs en gång. Det slutade med att jag hade cupcakes för 90$ i bilen. Galet!
  • Goldfish, är som små kex fiskar med olika smaker. Är också ett snacks och de vi har hemma är så klart smaken Cheddar cheese.
  • Små tetrapack med mjölk. Inte nog med det så är den smaksatt med choklad eller vanilj. Är grymt sött och barnen dricker detta till frukost.
  • Tycker att det finns ett otroligt stort utbud på vanligt kaffe och iskaffe här. Är nog för de har dessa kedjor vi inte har hemma som Dunkin Donuts och Starbucks. But I like it because I like coffee =)
  • Yogurt på en liten tub. Dessa är jätte goda men är max en halv deciliter i dem så det är ju ingenting. Ganska bortkastat enligt mig.
  • De har ingen fil här och det saknar jag som bara den. De lilla utbudet de har på yoghurt är antingen vanlig eller plain (naturell) i en platsförpackning. Annars har de små yoghurts som vi i typ 6 pack eller de små tuberna. GE MIG VALIO och YOGGI!
  • Hershey's är nog de största choklad företaget i USA. De gör chokladkakor, chokladsås, choclatechip, kakao och mycket mera.
  • Magic shell, är som en chokladsås du ringlar över glassen och stelnar när den blir kall. En annan chokladsås du har på glassen är Hot fudge. Du värmer den i micron och håller den sen över glassen.
  • M&M är väldigt kända. Det är som våra Smartties fast smakar mycket mer och definitivt mer populära här än vad Smartties är för oss hemma. Ni har säkert hört talas om M&M Butiken i NYC. En hel butik full med M&M prylar och godis, tokigt =).

Om du går ut och äter på restaurang då?
  • Portionerna är större
  • Du betalar för din första läsk och får sedan gratis påfyllning. Jag har bara tagit läsk max två ggr för det slutar alltid med att man dricker för mycket, så varför inte försöka vara nyttig när man kan det? Bra ide, så jag har tagit vatten resten av gångerna.
  • Men lär ge tip som är ca 10-15 %
  • De flesta restauranger här läskigt dålig koll på vad glutenintollerant är. Har varit på 2-3 restauranger där de har speciella menyer för allergier och på en som hade glutenfritt bröd. Jag kan säga att jag blev överlycklig. Undrar om de har lika dålig koll på andra allergier också?
Hur är det med McDonalds då?
  • Det är verkligen som jag trodde och som man sett på tv. Deras minsta läsk är som våran medium. Deras McFlurry snacksize är bara lite mindre än våran vanliga Mc Flurry.
  • Bacon i salladen här med. Vet inte hur det är hemma på Donken men jag gillar salladerna här för de smakar betydligt mer än vad de gör hemma. Sallad hemma är en pest, här är det gott som tur är =)
  • Behöver dock inte ge tip här, som tur är för oftast är de grymt oprofessionella på såna här snabbmats ställen.


Kommentarer
Postat av: Johanna

sv: Den skandinaviska butiken ligger på Park Avenue. Utanför finns de skandinaviska flaggorna så du kommer nog att hitta den :) Restaurangen där inne heter smörgås chef.

2010-09-09 @ 00:32:39
URL: http://johannaupair.blogg.se/
Postat av: Dan

Har inte sett bacon i sallad än så länge.

Har inte smakat hershey choklad eller M&M, vore väl dumt att börja med såna dumheter när man praktiskt taget förlorat godis suget. :)



Tycker macdonalds är bättre här än hemma i sverige överhuvudtaget.

2010-09-09 @ 01:08:25
Postat av: Elin

Haha...vilket problem ja kommer få med laktos där borta=)

2010-09-09 @ 12:14:13
Postat av: mamma

Verkar nästan bara onyttigt som dom stoppar i sig.Tråkigt att dom inte har vanlig fil du som så gärna vill ha det,men den som väntar på nåt gott väntar aldrig för länge eller hur?så när du kommer hem finns all den mummsiga husmanskosten som du saknat så:)kram mamma

2010-09-09 @ 16:26:36
Postat av: Angelica

Dan: Du kanske inte äter lika mycket sallad som jag gör. Oftast bara det jag kan välja när jag äter ute med tanke på att de har så dålig koll på Gluten här.

Elin: Jag vet faktiskt inte hur det kommer gå, men sallad och vinegrette finns alltid vet du. Vi är ju lika komplicerade båda två så :P

Mamma: Jag gjorde macaronipudding idag och den smakade som den gjort för mig hemma. Snacka om att jag njöt =)

2010-09-09 @ 20:09:06
URL: http://mittarsomaupair.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback