Tips till Au Pairer

Under mitt år här har jag upptäck olika saker angående kostander och förberedelserna innan jag åkte hit. Här kommer lite tips som jag tycker man kan tänka på innan och under sin vistelse här.

*Jag beställde den rosa Au Pair väskan. Sen jag fick den har jag användt den max 5 ggr. Förra au pairen lämnade också kvar sin. Så de har tyvärr bara legat i mitt fall.  
*Beställde även telefonkortet med en liten summa som de sa kunde vara bra att ha innan man fick sin telefon från sin värd familj elelr ringa hem till sitt hemland. Jag tror jag använbde det på skolan i en typ av telefonautomat. Tror jag kunde prata med mamma max några minuter och så bröts det plötsligt. tråkigt och slöseri med pengar, nu kommunicerar man ju via internet och är betydligt enklare och billgare.
*Packa inte med mer saker än du behöver. Jag packade mest kläder jag kunde jobba i. Visst saknade jag mycket kläder i början men nu har jag handlat på mig mycket som jag ska ta hem också. Packa smart! Ta inte med extra kläder, schampo flaskor, rakhyvlar, smink, smycken. Allt finns att köpa billigt här i USA, om man jämför med Sverige =). Sen kommer du också ha en helt ny garderob när du kommer hem, alla dina gamla kläder som du inte använt på ett år.
*Försäkringen har varit bra och de på Falck i Sverige har varit hur gulliga och hjälpsamma där. Har varit i kontakt med dem två ggr under mitt år nu. kom dock ihåg att tala om att du har Erika Travel insurance och inte bara Erika insurence. Blev ett missförstånd första ggn jag åkte till doktorn pga detta, men som tur vad löste det sig.
*Skaffa Social Security Number och Körkort (om det behövs i din stat) så fort du kan. Jag försökte med Social... men hade glömt en liten lapp som hörde till DS-2019 (ett av papperna) så då åkte jag inte dit igen. Och här i NJ måste du skaffa körkort inom 3 månader för tydligen kan du bara använda ditt Internationalla körkort så länge här. Blev stoppad av en polis så jag vet :)
*Att ha samma bank som värd föräldrarna är inte heller en dum idé. Om du får checkar med betalning tar det 1 dag för pengarna att komma in och som för mig som får lön på fredagar är det lite jobbigt. Är alltid en fördel när pengarna kommer in samma dag!
*Gillar du att gymma? Signa upp dig på ett gym snarast så du slipper må dåligt efter några månader som jag gjorde ;)
*Skriv upp timmar och när du fått lön. Ha även koll på andra utlägg du gjort. Ibland jobbar man mer än man ska och lägger ut pengar för olika saker. Är alltid bra att veta såna saker. Visst vi är här för att jobba men inte att jobba gratis. Se också till att du jobbar 45 tim/veckan och har minst 1 ½ sammanhängande ledig dag + 1 ledig helg i månaden. Vissa värd familjer "drar ut" lite på dem reglerna och var inte rädd att ta upp diskussionen om något problem uppstår.

Dessa var några av de sakerna jag själv tänkt på och tycker är mer eller midre viktiga att påpeka =)



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback