Som våran Fettisdag!

Idag när jag var på gymmet såg jag att en kvinna hade något svart i pannan. Jag tänkte att hon kankse hade fått olja eller något på handen får en maskin och torkat svetten så det var inte mer med det. Efter ett tag såg jag en till kvinna och jag blev lite skraj. Fick för mig att jag började knäpp lr så, är ju trots allt lite stressad över mycket just nu =) Kom sedan hem och farfarn kom och kund etyda att han hade något grått i mitten av pannan. Och blir lite mera misstänksam om vad som hände med mig. Såg ett senario framför som taget ur en psykotisk triller :D
Min värd mamma åkte iväg på ett årende och sen till skolan för att hämta upp T, när hon kom in i köket hade hon ett svartr märke i pannan och jag blev rädd. Messade Jean och frågade henne om hon visste vad det var med det svarta märket men fick inget svar om vad det var just då. Frågade senare min värd mamma vad det var eftersom jag sett flera ha sånt. Då sa hom att det var aska, idag är det tydligen 40 dagar innan påsk och man väljer då att avstå från tex kött. Då berättade jag för henne att vi äter en bakelse (Semla) hemma.

För några dagara sedan sökte jag på Semla på Wikipedia för jag ville veta vad det verkligen stog för eftersom jag itne brytt mig om att ta reda på det förut. Men semlan symboliserar typ att det är det sista man äter innan påskfastan. Veckan innan påsk äter man upp sig för att klara av fastan bättre och vad är inte bättre då än en Semla? =)
Nu när jag tittade på Wikipedia igen såg jag någon som hette Askonsdagen och det är precis de som är idag, dagen efter våran fettisdag. Korset gör prästen på gudstjänsten och det symboliserar människan dödlighet. Är det någon som gör det hemma i sverige som läser detta nu? Intressant att veta =)

Alltid kul att lära sig något nytt och jag kan härmed tala om att jag inte blivit tokig (are) =)




Kommentarer
Postat av: sanna

ja man gör faktiskt så i sverige också, fick jag lära mig igår i kyrkan :) hade inte heller en aning om det. kul att de gör samma sak i usa! :)

2011-03-10 @ 18:02:27
URL: http://sannawiede.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback