Metropolitan Museum of Art

Idag åkte jag och Bea in till NYC alldeles för tidigt för att vara en lördag, 7.53am =) Men vi ville vara på MET tills de öppande och sagt och gjort. Men först gick vi genom Central Park och jag kunde inte motstå att ta lite bilder eftersom vi var rätt högt uppe och jag inte varit där förut =)

  

Sen kom vi till museumet och vi gick runt där i 4 timmar =)


Egypt
   

Rome
  

Nån indian stam...
   

1. Perseus med Medusas huvud
2. Kommer inte ihåg vad detta var
3. Detta var America för länge sedan. Bea har studerat kultur så det var intressant att vara där med henne. Vi började diskutera om varför de var så mörkt i alla rummena (de hade utställningsrum får den här tiden) och hade bara "levande" ljus. Vi sa att de måste ha blivit deprimerade av att inte få nå solljus. Men efter att ha diskuterat ett tag kom vi från till att det var fint att vara blek på den tiden eftersom det visade att man hade pengar och inte behövde jobba. Väldigt intressant om du frågar mig, man kanske skulle ta och läsa konst its för sjuksyrra? =)
4. Från Japanska utställningen.
5. Sen kom vi till Modern art! En massa kapsyler och foile från vinflaskor, häftigt.
6. Kolla in mönstret...
7. Och har ser ni vad mönstret verkligen bestog av, små gubbar.
8. Trog man på en pedal på golvet började det snurra, veva och gnissla. jag och Bea stog bara och småskrattade åt vad konst kan vara skumt ibland.
        

Men det bästa med hela utställningen var nog Alexander McQueens utställning. En designer som tyvärr inte lever idag, men jag säger bara "wow" vilken stil. Den var både fashinerande, grotesk och vacker på samma gång. Tyvärr fick man inte ta kort där inne men det var så man tappade hakan. Mörka gångar och läskig musik, dockorna hade lädermaskar och det visades knepiga filmer i bakgrunden. Det fick mig verkligen att bli intresserad och fundera efteråt vilket visade att det gav mig ett starkt intryck. http://blog.metmuseum.org/alexandermcqueen/

Efteråt gick vi till tunnelbanan och begav oss Downtown och den Svenska godisbutiken "Sockerbit". Vi gick genom Central Park igen och jag tog fram kameran, som vanligt och gjorde även likadant när vi kommit till affären.
     

Tack Bea för en awesome dag!!



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback