Spännande iakttagelser

När jag var på väg till en kompis i Queens här om dagen satt jag på tåget och funderade och kom på nya olikheter och la märkte till en och en annan annorlunda sak. Och så klart vill jag dela med mig =)
  • På de vanliga tågen sätter de biljetten på sätet framför. Ett enkelt och snabbt sätt att se vilka som betalat och inte. Tog ett bra tag för mig att förstå varför biljetterna satt där :D
  • De har verkligen Amerikanska flaggor överallt, till och med på tunnelbanetågen.
  • Är verkligen enkelt att resa i NYC. Kan kännas förvirrande med alla gator osv. Men jag har åkt med tunnelbanan i NYC två ggr nu. Och det är rätt simpelt. Som med gatorna, man lär bara lära sig hur det fungerar så kan man åka vart som helst!
  • På t-banetågen har de skyltar med rullande text för att visa vart man är, som hemma. Men denna visade inte bara vart man var utan meddelade också att man skulle lämna sin plats åt äldre, funktionshindrade och gravida, en väldigt bra text tyckte jag. Den andra var lite mer lustig, "Pay attention to any suspicious packade on board. If you see something that is suspicious please talk to a police officer...." What? Jag tänkte på en gång, tacka gud för att man inte är rädd att åka tunnelbana. För detta skulle ju inte direkt lugna mig då. Min kompis berättade sen att de alltid har såna texter, så det var förstås inget konstigt för honom :)
  • Såg min första mus när jag satt och väntade på tunnelbanan hem. Hörde någon prassel, tittar under bänken och ser en mus smita in i ett rör i väggen, drar genast upp fötterna och en rysning går genom kroppen =)
  • En annan sak är att det är lustigt hur min syn på polisen har ändrats här. Jag har fortfarande lika mycket respekt för den som jag har hemma och blir lite små nervös när jag ser ett blinkande ljus när jag är ute och åker. Men här känner jag mig verkligen säker med dem, man frågar poliser om vägen och vart affärer ligger. De finns i varje hörn och det är verkligen en trygghet! "Vi frågar en snut, de vet säkert" har vi nog sagt både en och flera ggr =)


Kommentarer
Postat av: Karin Olsson

Hej Angelica! Hoppas allt är bra.

Hälsningar från Karin, Börje, Per och Clas med familj.

2010-08-02 @ 19:42:26

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback