Att köra i USA

När jag satt i bilen idag och körde bil så kom jag på att jag inte hade bloggat om hur det verkligen är att köra bil här. Nämnde bara i ett inlägg att jag hade tagit min första biltur.
Så här kommer lite tankar och funderingar på hur jag tykcer att det är att köra här. och nu kan jag bara som vanligt utgå från där jag bor.
  • Det är mycket färre skyltar här. Hemma är det faktiskt rätt svårt att veta vad allt betyder eftersom vi har bilder och många skyltar här består av text vilket gör det betydligt lättare. Ex. "One Way", "No parking any time", "2 hour parking between 7am-7pm", "Yeild" (lämna företräde), "25 mph" osv.
  • Eftersom dem inte har km som vi har hemma har de miles. 25 mph = ca 40km/h, 30 mph = ca 50 km/h, 35 mhp = ca 60 km/h exemplevis. Tror de har upp till 60 lr 65 mph om jag inte minns helt fel.
  • Det är ofta mycket enkelriktat, "ONE WAY".
  • Kan vara två filer från början och helt plötsligt försvinner en av dem utan förvarning, inge pilar på vägen som vi har hemma eller skyltar.
  • Som jag sagt tidigare är det mycket automat. Jag oroade mig för att jag baar kört automatväxlad bil två ggr innan. Men det är hur simpelt som helst, tycker bara det är skönt att köra dem bilarna nu.
  • Man behöver inte tanka själv här, har jag också nämnt förut. Alltid när jag skulle tanka på nytt ställe hemma så oroade jag mig för att jag inte skulle förstå hur pumpen fungerade. Man har ju gjort bort sig ett antal ggr under dessa år man har haft körtkort på :) Men detta är simpelt, du parkerar vid pumpen, ser till att tanklocket är öppet, har ner rutan och säger att du vill ha tex. Super for 20$. Så ger dem dig det du vill ha. Simsalabim coh lätt som en plätt som vi skulle sagt hemma :D
  • Vissa vägarna här är smala och kurviga och eftersom det är så mycket träd och buskar alldeles för nära vägen så blir det otroligt dålig sikt. Ingen lag om att buskarna får vara högre än 70 cm eller stå X antal M in från vägen här inte.
  • Det är så otroligt mycket fickparkering här. Hemma oroade jag mig för att fickparkera jämt och undvek det alltid. Har fick parkerat hemma en gång och det var när jag precis hade fått körtkort. Men här är det nästan bara sånt som gäller, och så kostar det men inte så mycket. Så här får man inte känna sig skylldig om man stannar, stoppar trafiken och backar in på parkeringen. För man lär ju ha en parkerings plats.
  • Det är olagligt att prata i mobiltelefon i bilen. När jag jobbade med familjens dåvarande Au Pair reagerade jag på att hon alltid stog still med bilen när hon pratade i mobilen. Varför inte köra och prata samtidigt, enklare de tänkte jag? Dock osmart om man har barn i bilen eftersom man inte vill bli distraherad. Men när jag åkte vilse min första arbetsdag och ringde min värd mamma sa hon: "I hope you're not driving and talking in the phone now? Cause you know that's illegal don't you?" Jag skämdes som bara den och bad om ursäkt och sa att jag faktiskt inte visste det. Men man får använda handsfree och trådlöst/bluetouth. Vet att det var på tal om att göra det olagligt i Sverige men kommer inte ihåg hur det blev med den saken. Någon där hemma som vet?
  • Måste lämna företräde till gående som ska passera gatan. Like home!
  • Man får svänga höger vid trafikljus om inget annat anges. "No turn on red" skylten talar om att du inte får svänga höger på rött ljus. Är lite förvirrande tycker jag för man måste lära sig att hålla utkik efter skylten, annars blir man tutad på :P
Kommer faktiskt inte på något mer just nu,
men komplettera gärna med saker om det är något ni lagt märke till =)



Kommentarer
Postat av: sofia segerström

Hej! jag ville bara tala om att jag åker till usa i september och att läsa din blogg är toppen, känns väldigt bra att lära sig lite innan o så. e inne minst två gånger om dagen o kollar, dock har du inte uppdaterat då varje gång:( men tex detta inlägget med körningen är toppen.tack för en riktigt bra blogg me illa snygg lay out, hur gör man det?

2010-06-16 @ 09:58:20
URL: http://segeraventyret.blogg.se/
Postat av: Angelica

Tack Sofia! Blir så himla glad och peppad av att läsa det du skriit. Jag försöker skriva så mycket jag kan för att mina nära och köra där hemma i Sverige ska se hur jag har det. Men också mycket för blivande au pairer, så dem får en inblick i det hela.

Lay outen har jag hittat gratis på nätet. Dock var inte min profilbild och väderrutorna med. Dem fick jag hjälp med att lägga till.

Tack än en gång!!!

2010-06-16 @ 14:39:09
URL: http://mittarsomaupair.blogg.se/
Postat av: Dan

Om det är nåt jag lagt märke till här i NY så är det att dom kör väldigt aggressivt och det verkar bara finnas två lägen, full gas eller full broms. :P

Har faktiskt inte kört nåt ännu, tror inte jag kommer göra det så mycket heller för mina ungar bor alldeles vid skolan så dom behöver bara gå.

2010-06-17 @ 01:18:01

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback