Sett förr och inte sett förr...

Finns mycket olika djur här i närheten, vissa jag aldrig sett och vissa andra man sett hemma men blir lika fascinerad varje gång. Tänkte bara visa lite bilder på dem, hittade alla på nätet. Lite svårt att ta kort på dem själv eftersom de är för skygga =)


Rådjur har jag sett på tomten flera ggr. Tycker det är väldigt lustigt att de är så nära bebyggelsen.



Harar finns det också, men ser en och annan



Ekorrar har vi ju hemma med med man ser någon enstaka då och då. Här springer det runt överallt.




Chippmunks: Ska erkänna  att jag inte visste att de fanns på riktigt. Trodde att de var påhittade när jag hade tittat på "The Chippmunks". Men här finns de hur många som helst och dem är så fruktansvärt små och kvicka. Och väldigt söta också!




Sist men inte minst har vi detta konstiga djur som jag definitivt inte sett förr. Denna krabat kallas Groundhog (sv. murmeldjur) För er som  är nyfikna och vill lära er mer kan läsa på wikipedia http://sv.wikipedia.org/wiki/Skogsmurmeldjur
Wow, nu känner jag mig ambitiös som bara den =) Men hur som helst så tittade jag ut från köksfönstret en dag när jag och Reeta står och småpratar och ser detta djur. Jag frågar vad det är och hon säger att det är en Groundhog. Jag frågar vart de lever och vad det är för slags djur. Häver ur mig något som: "Är det typ en släktig till bävern lr nått, fast de inte lever i vattnet förstås?" (Med tanke på att jag tyckte att de liknade en bäver). Hon skrattar och säger att hon tror de lever i buskarna och att de var tydligen här förra året också.




Ville bara dela med mig om en liten annorlunda sak jag lagt märke till =) Men det blev ju ett inlägg det här också som tur var!





Hur kunde jag glömma "The fireflies". Är läskigt när man kör bil och ser något litet som blinkar här och var. Men är helt underbart när man sitter utomhus i mörkret och ser hur det glittrar längre bort. Om vi ändå hade såna hemma, då skulle jag aldrig gå in. Ser inte ut mycket för världen på bilden men är väldigt fina på avstånd så att säga *ler*




Kommentarer
Postat av: Sara Nyrvik

Ha, nu har jag oxå sett en sån där murmel :)

2010-06-25 @ 01:57:49

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback