Maten

Så hur är egentligen den amerikanska matkulturen?
Nu kan ju jag bara utgå från min värd familj och hur jag upplever det. Så här är mina tankar och funderingar kring maten här i USA.
  • Till skillnad från hemma (iaf för mig) där vi bakar våra bakverk, bröd m.m från "scratch" används det färdiga mixer här, tillsätt ägg och olja. In i ugnen och vips så har du varit duktig och "bakat". Antar att de flesta inte hinner med något mer komplicerat.
  • Kaffe med någon slags chokladsmak. I början tyckte jag det luktade gott men smakade konstigt. Nu har jag börjat vänja mig och saknar inte vanligt kaffe lika mycket längre. Även om det är gott att ta en kopp på Starbucks då och då.
  • Detta åt jag till lunch idag. Potatis halvor med bacon och cheddar. Är det amerikanskt eller vadå. Vet inte ens om vi har något sånt här påfund hemma ens.
  • Här hemma är det verkligen Scrambled eggs med ost på och någon "sausage" till det. Ser mer ut som en liten hamburgare än en korv :D
  • För mig som är glutenintollerant så är utbudet på restauranger oftast dåligt, lite kunskap tyvärr. Men på däremot blir man jätte glad och överraskad när de har koll, har till och med varit på ett ställe som heter Chili som hade en speciell meny till mig.
  • Nu har inte godis med mat att göra men alla som känner mig vet att jag är en lakrits älskare. Salt lakrits till all ära! Och det enda jag gör här när jag går bland godishyllorna är så klart att titta efter lakrits. De enda jag hittar är antingen men vete i eller så smakar det mindre bra. Mamma retades med mig innan jag åkte om att hon skule skicka "döskallar" (hallon och laktistsmak och det finns även såna med bara salt lakrits) till mig när jag ville ha dem som mest! Det är mest nu mamma!! Konstigt det där, för de har inge lösgodis. har sett i enstaka butiker och godis utbudet är inte alls lika stort som hemma. Tror vi äter rätt mycket godis hemma i Sverige medan de äter ost och smör här =)
  • Alla vet där hemma att när man kokar ris så blandar man vatten, ris och salt. Här ska man ha i smör också och det står på receptet. Barnen vill att jag har i smör i vattnet när jag kokar deras pasta. Och eftersom de har typ margarin-aktig smör har hemma så blir det som klumpar med smör på deras mackor. När jag har kokar broccoli blir det mycket godare om man blandar i smör? Jag får panik för jag är verkligen försiktigt att inte ha för mycket smör. Tyvärr smakar det ju mycket bättre men ack så onödigt och onyttigt.
  • Idag har jag köpt potatis *JAA*. Har saknat potatis som bara den! Saknar vanliga mat som korvstroganoff, köttfärs, grytor, falukorv, pannkakor, grovt hemmagjort bröd, Pama minutris-gröt, även tacos och glutenfri pizza. I den här familjen äter de chicken nuggets och panerat till förbannelse, ris och pasta. Vet inte hur många dagar av dessa tre veckor det varit den maten. Men allt nytt jag stoppar i munnen är en smakupplevelse och jag verkligen känner hur mycket jag uppskattar maten där hemma. HUSMANSKOST är ett underbart påfund, TACK!! :)
Det som dock är en myt om USA är att Alla är inte feta, har faktiskt inte alls sett många överviktiga här. Så det är bara en myt, men jag antar att risken är större med tanke på det enkla sättet att leva ohälsosamt. Plus att de stressar så mycket här. Iaf i familjer som är "busy"
Min goda men ack så dåliga ovana när kroppen vill ha socker. Glass, med små chokladtoppas/m&m och en chokladsås som stelnar när den blir kall *jumi* Kanske inte ser mycket ut för värden men ni ska veta att det är gött.


Kommentarer
Postat av: Hillevi

Haha gå på Broken Dreams så hittar du potatisskal med cheddar & bacon ;) Gott! Och lösviktsgodis på det sättet vi har det är faktiskt svenskarna nästan ensamma om i världen :) Jag saknade också vanlig mat när jag var där, som du säger så är så himla mycket panerat och friterat! Du får helt enkelt införa lite nya maträtter i familjen ;)

2010-06-11 @ 07:55:14
URL: http://hillevilarsson.blogg.se/
Postat av: mamma

Va intressant att följa dina dagar där borta och va roligt att du lägger in så mycket bilder:)ha nu så roligt på festen på lördag och hoppas du tar mycket kort då också.Ha det så bra.Kramar mamma

2010-06-11 @ 22:08:09
Postat av: Angelica

Hillevi: Jaha, det verkar så. Jag var på bio här om dagen och hoppades på att de skulle finnas ton med godis att välja på... popcorn och m&m typ :S. Så vi svenskar är nog bra godismonster vi =)

Jag åt potatis för första ggn idag, kokt. Var så gott, syn bara att jag inte fick njuta av dem för ungarna :S Dåligt dag idag!

2010-06-12 @ 01:55:38
URL: http://mittarsomaupair.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback