"Landet Annorlunda"

  • Man ser poliser varje dag och blir mer och mer van vid det. När vi hade lektionen med polisen på Au Pair skolan så pratade vi om hur man skulle göra om man fick stopp på bilen på en väg. Påståendet var att man skulle gå till närmaste bensinstation och be om hjälp eller be någon om hjälp efter vägen. Jag trodde det var Sant, för det är vad man skulle göra i Sverige. Men polisens svar var att man skulle sätta sig i bilen, låsa och vänta på en polisbil. Skulle man göra det hemma skulle man få vänta i veckor men nu förstår jag varför han sa så...
  • Här i New Jersey tankar man inte själv. Blev förvånad första gången varför min värd mamma bara satt kvar i bilen när hon stannat vid bensinstationen men sen kom det en man till bilen och hon vevade ner rutan, sa vad hon ville ha för bensin och för hur mycket pengar. Dock behöver man inte ge dricks på såna här ställen, vilket jag verkligen är service när jag inte ens behöver kliva ur bilen för att tanka. Kanske borde göra som hemma och tanka själv nästa gång "That's how we do it in Sweden" :) Sist jag och Reeta tankade satt vi bara och fnittrade för vi visste inte om man skulle öppna tanklocket inifrån bilen eller inte. OBS! Hon har kört den bilen i mer än ett år nu :)
  • Skrev om smöret i förra inlägget i denna kategori, nu har jag köpt smör som vi har hemma och jag slipper ha en tjock ostskiva på brödet varje gång =)
  • Personalen i butiker frågar mycket oftare här om man vill ha hjälp än hemma. Kan bli lite väl mycket ibland när man är och shoppar en hel dag. Om man vill ha hjälp så talar de också om vad de heter, ifall de i kassan skulle fråga om man fått hjälp av någon. Vet inte om de har någon slags provisions lön?
  • Skrev också om lyktstolparna sist och här har ni bildbevis. Även brunnarna är typiska såna man sett på tv, ni vet när någon värdefull sak för någon åker ner i brunnen för folk =)
  • Åter till osten, är verkligen gul, och tjocka skivor. De har ost på "scrambled eggs" och på hamburgare även om de gör dem hemma. "Mac-and-Cheese" är en hit i den här familjen. Man tillagar makaroner i mikron och blandar sen ner en slags gul ostmix. Blir krämigt men gott vet jag inte men antar de eftersom barnen älskar det.
  • Äter du på restauranger frågar de dig om du vill ta med "left overs" hem. Man får som en liten platsbytta att lägga maten i. Skulle man be om att få göra det hemma skulle folk tycka man var oförskämd eller snål. Men det är ju egentligen helt rätt, man har ju betalat för maten.
  • Iaf här omkring finns det stora Outlet butiker överallt. Farligt men finns mycket att fynda :)
  • Var och handlade nyss och tittade runt i affären om vad de hade för utbud på gluten-fritt. Var väldigt bra och det var skyltar för vad som var gluten-fritt och inte. Gör det mycket lättare för mig iaf!
  • Fler saker jag lagt märke till angående livsmedel är att om du köpet t.ex en Cola eller en chipspåse, är den större än hemma. Nästan så man blir att tänka: "Hur ska jag orka den här" De har inte yoghurt i tetrapack som vi har hemma, här har de endast platsbyttor. De finns inge 2L glasspaket. Här är alla förpackningarna i stil med Ben&Jerry, små och runda i papp typ. Man kan köpa mjölk i en stor
  • Folk säger "Excuse me" hela tiden eller så är det bara jag som står i vägen jämt :P
  • Strösslet är mjukt :( Tänk er som när det stått i sommarstugan över vintern. Har köpt glass på en glass bar men det var fortfarande mjukt och även de man köper i affärerna.
  • Sallads Barer är vanliga inne i stan, älskar dem för man kan välja vad man vill och de här även färsk frukt. När jag och Frida åt våran sallad i lördags sa jag till henne att nästa gång ska vi bara köpa frukt och sen köper vi typ mjukglass och har på, sen ligger vi i en park och avnjuter :D *mums*
  • Parkerings platserna är bredare och rätt mycket längre också.
  • Istället för att skriva sin namnteckning på kvittot när man betalat med kortet får man skriva på en display. Ungefär som när man tar emot varor hem till dörren från något företag.
  • Vill man ha en stl M på kaffet här blir det som en stor hemma. Gäller det mesta, så därför tar jag nästan jämt small för att inte få så mycket. Ett tips är att ta en stl. mindre mot vad du skulle tagit hemma. De som har sett dokumentären "Super Size Me" vet vad jag pratar om.
När jag var ute och gick med Reeta och tog bilderna på brunnen och luktstolparna förstod hon inte först vad jag höll på med. Jag sa att man bara sett brunnarna på tv och att jag tycker lyktstolparna är så fruktansvärd fula med alla ledningar. Hemma har vi kanske max två/tre på en lyktstolpe och resten ligger i marken. Hon sa att hon aldrig tänkt på det, men att det stämde nog. Men jag tror också att hon inte lägger märke till sådant längre eftersom hon är van vid allt här nu efter så lång tid. Däremot kommer hon nog känna lika som jag gör nu när hon kommer hem till Finland inom en månad.

Men nu vet ni iaf lite mer om landet, från min synvinkel.
Kanske gör er blivande Au pairer lite mer förberedda på Landet Annorlunda :)
Nu ska jag och Reeta titta på film och trycka godis, Blir Dear John.




Kommentarer
Postat av: Sarah

Vad roligt det är att läsa om hur du har det, Angelica! Vad roligt att du trivs! Kram!

2010-06-01 @ 04:51:15
Postat av: Dan

Mycket intressant. :)

Och lyktstolparna var ju hemska. :P

2010-06-01 @ 11:18:02
Postat av: Lisa

Nu hittade jag var man kunde kommentera!

Din blogg är så himla bra. Jag följer den :)

jag vill bara iväg till USA! Men jag väntar på att boston ska scanna upp min ansökan... Så jag har inte kommit så långt.

hur känns det för dig? Är det underbart? kommer du trivas? Ha det så bra!

2010-06-01 @ 12:12:18
Postat av: Angelica

Lisa: Åh va glad jag blir att du följer min blogg =)

Har du några önskemål om vart du vill åka eller är du öppen för hela USA? Jag har det bra, trivs mer för varje dag och desto mer jag kommer in i arbetet också. Jag har aldrig haft den här riktiga känslan att jag älskar att vara här. Men som sagt trivs jag mer och mer. CC har ju sagt att det är väldigt annorlunda men kunde nog inte föreställa mig så här annorlunda dock. Fösta gången jag fick känslan av att jag älskade att vara här var i lördags när jag var i NY med en kompis =) Klart man saknar de där hemma men man får komma ihåg att det är vardagen och det ser lika ut varje dag. Det gör det inte här däremot. Lycka till =)

2010-06-01 @ 20:29:53
URL: http://mittarsomaupair.blogg.se/
Postat av: Lisa

Haha klart! Du skriver lagom mycket och lägger in bilder :) det är bra!

Jag är öppen för hela USA. Jag känner att jag hellre väljer familj än ställe... Men sen vill jag inte komma i någon håla någonstans heller :)

Jag fick mitt mail från Boston nu ikväll med! lycka! Snart kanske man har en match också :D

Men vad ballt med NY. Kan tänka mig att det är en härlig känsla att liksom stå där. Stället man sett på film sen man var liten.

jag är också lite rädd för att jag är lite för "bekväm" här hemma och att det kommer kännas konstigt att komma iväg. Och att det är därför man inte kommer känna sig hemma. Men man vänjer sig väl. Hoppas jag iaf :)

Ha det så bra!

2010-06-02 @ 23:37:25
Postat av: Anna Andersson

Hej Angelica.

Vad roligt det är att läsa om allt du har för dig.

Jag skulle också knata iväg till närmsta bensinstation och be om hjälp om jag fick bensinstopp...haha. Men så funkar det tydligen inte där borta alltså. Bäst att ta seden dit man kommer :)

Nej nu ska vi ta och bada vår lilla tös här. Ta hand om dig nu gumman.

kram kram

2010-06-08 @ 09:26:14

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback