It's not wrong, it's not right, it's just different

Allt är så annorluna här, blir fascinerad av nästan ingenting är som hemma... tänkte jag skulle rada upp lite saker som jag lagt märke till under veckan som gått här i USA...

  • Kranar och toaletterna var det första jag lade märke till, visste inte ens hur man spolade först. Vrider fortfarande kranen åt fel håll när jag ska stänga av vattnet.
  • Gatorna man ser på filmer från USA, hus och bilar längs gatan och el stolparna är precis som på film.
  • Trottoarerna är smala, består av asfalt som hemma eller stora cement kvadrater. Är inte placerad intill vägen som hemma utan 1-2 m in/ut från vägen.
  • Tycker fortfarande att el stolparna är fruktansvärt fula med alla synliga elkablar, Ska försöka ta bild på dem någon dag så får ni se =)
  • Ingen tycks stanna vid STOP-skyltarna utan bara sakta in.
  • Alla här har fullt upp, planer och fullspäckat schema. Till och med jag?!
  • Man måste ge dricks på alltför många ställen, "sit-down-restaurants", frisör salonger, taxi... allt som har med service och göra. Ovant men på ett sätt är det bra för om man då inte ger dricks är man missnöjd med servicen och man blir ihåg kommer nästa gång *haha*.
  • Dem har färdigskivad ost och smöret på mackan är verkligen stenhårt. Jag som är gluten intolerant brer sönder mina mackor eftersom de är så sköra. I morse värmde jag smöret i ångan av min gröt så det skulle bli lite mjukare.
  • Gardiner är inte lika självklart som det är hemma, dem har som luckor med någon slags persienn på.
  • Filtrerar vattnet innan de dricker det. Jag dricker det dock direkt från kranen som jag gör hemma. Har inte blivit dåligt som vissa blivit än så...
  • Vissa dörrarna och bakluckor på bilarna stängs genom att man trycker på en knapp, iaf på det nyare modellerna.
  • Många av mina förväntningar och mycket man sett från USA på tv stämmer verkligen överens med verkligeheten. Gator, taxibilar, NYC, "take away coffe".... allting =)
  • När man går in i många affärer säger de "Hi, how are you?". Vet inte om de förväntar sig ett svar eller om de bara är en artighetsfras. Men jag säger "Hi, fine thanks. För att vara trevlig tillbaka.
  • Det kryllar av snutar, helt sjukt men väldigt bra. Det är ett stort land med många invånare och hur skulle det se ut om det inte fanns poliser ute på gatorna.
  • Snacks (mellanmål) var ofta bara godis eller chips när jag var på skolan.
  • Den här mindre koll på vad Gluten intolerans är här än i Sverige. Dock är det bättre utmärkt på förpackningarna här än hemma vilken är toppen.
  • De äter mycket "Scrambled eggs" istället för stekt ägg som man gör hemma.
  • Amerikanare är väldigt trevliga människor och man hälsar väldigt ofta på varandra och växlar några ord. Precis som bilden jag fått om dem innan jag kom hit.
  • Starbucks finns i varje hörn och på varje gata, överallt =)
Just nu kommer jag inte på något annat men återkommer i så fall. Hoppas ni blev nyfikna på USA nu och att ni som ska vara Au Pairer blev lite klokare på vad det är som ni ger er in på ;)






Kommentarer
Postat av: mamma och pappa

Ser verkligen mäktigt ut:)verkar vara mycket som inte är som i Sverige.Hoppas du har det super både på jobbet och på fritiden.Var verkligen kul att prata på skype häromkvällen.Ha det så gott kramar mamma och pappa

2010-05-18 @ 22:22:07
Postat av: Dan

Jag har ju gått EL linje så jag kommer säkert lägga märke till hur el är draget. :P

2010-05-18 @ 23:43:23
Postat av: Evelina

Jag åker om tre veckor och ser verkligen fram emot det. Kul att läsa och vara lite förberedd på hur det kommer vara :P Kommer bli en stor omställning :)

2010-05-19 @ 00:39:44
URL: http://evelinaav.blogg.se/
Postat av: Andreas

Skit kul å höra att du trivs så bra :D Kör hårt syster!

2010-05-19 @ 19:51:52
URL: http:///
Postat av: Ellie

Hej! väldigt kul o läsa om alla intryck av usa osv som du får! även om man varit där flera ggr så finns de tydligen saker som är jättemkt annorlunda som man kanske inte ens tänkt på! :P väldigt bra blogg :)

2010-06-04 @ 01:45:32
URL: http://elliehoney.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback