Dag 5-6. Western Horse Riding

Igår lastade vi in våran packning i Mr. Car och åkte vi upp till ett samhälle som heter Millerton i NY state för att rida. Vi åkte åkte hemifrån strax efter halv nio och kom fram ca 11 am. VAr en typsik gård med lador, hagar och några "trucks". När vi körde in på gården och såg en karl i jeans, väst, cowboy hatt och något drickbart i handen får vi så klart en skratt attack. Var så typsikt western. Han betedde sig som en cowboy stereotyp också =) Var otroligt kul att se kontrasten mellan att vara där och NYC dagen innan.

Hur som helst så hade han förberett tre hästar och medan vi fyllde i en hel del papper om olika saker så gjorde han den 4:de ordning. Vi fick ta på oss hjälmar och kliva upp på en varsin häst. Elins hette Las Vegas, Clas Sun Dance och min Sisco. Så började vi våran första ridtur. Gick bra ändå tills vi skulle gå upp för en liten ravin nä Elins häst får för sig att vända och gå tillbaka. Hon fick inte stop på sin och min börjar vända efter. Gubben blir lite galen/irriterad men efter ett tag löste det sig och vi var på gång igen. Mannen sa till oss att vi fick lov att vara hårdare och visa vem som bestämde. Han snärtade till hästarna med tyglarna ett antal ggr under dagen. Efter två timmar kom vi tillbaka för att vila, äta lite lunch (macka) och sen ut igen på en tur på tre timmar. Den sista turen var roligare för då var det en kvinna som var med oss och hon var jätte hjälpsam och uppmuntrande och fick mig och Elin att slappna av mer. Vi travade och hästarna kom både upp i något litet galopp steg och hopp (dessa var dock ofrivilliga från våran sida). Jag hade väl en dust med min häst igen där senare för han bestämde sig att trava ut på ängen bara helt hux flux. Tyvärr så fick jag lov att snärta till honom även om det kändes så fel, men efter det gick det mycket bättre och han lyssnade mer. Kan tänka mig att man är ganska lost om man inte har kontroll på hästen, de är ju ändå väldigt stora och starka djur.

1. Innan vi satt oss på hästryggarna
2-5. Under ridningen, var underbar miljö. Vi red på skogstigar, upp och nedför raviner, över ängar och längst åkrar.
6. Lampan fick jag lov att ta kort på för den var så tuff =)
7. På morgonen blev vi bjudna på "cowboy kaffe" som Clas kallade det. Svagt kaffe med mängder av socker i =)
8. Clas och killen som jobbade på gården. Det var han som bjöd oss på cowboy kaffet =)
9-10. Huset, vi fick bo i rummet med glasdörrarna. Gården från grusvägen.
11. Grillen vi åt middag på efter ridningen. Kändes som en riktigt western grill som på film =)
12. Jag med min frulle på morgonen innan vi begav oiss hemåt mot NJ igen.

När vi åkte hem fick vi lov att stanna längs vägen för att ta kort på den vackra utsikten. Det är just detta som är tjusningen med roadtipper tycker jag, att naturen ändras så himla mycket efter varje timme man kör =)


Man kan lugnt säga att det här var ett äventyr i sig och är glad att Elin kom med idén om det. Var ju verkligen ingenting vi hade tänkt oss att vi skulle göra men titta så bra det blev =)



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback