"Snow days"

När jag var ny här hörde jag av andra au pairer att allt stannar när det kommer snö. Affärer stänger, skolorna börjar senare eller blir inställda helt, folk stannar hemma från jobbet etc.
Nu när snön väl har kommit är det löjligt. Som jags krev innen när första stora snön kom, folk körde med varningsblinkers på, det var mer poliser ute än vanligt, bilar hade stannat på sidorna eller körd av vägen/sladdat. Då undrar ni säkert även som jag, varför all denna kaos? Jag tror att det är mest pga att de inte har vinterdäck eller att vägarna blir plogade riktigt. Hemma är vi vana vid snö varje år och vi lär oss hantera det. Här blir det handfallna och vet inte vad de ska göra typ.
Idag är det en snödag, skolan börjar två timmar senare, vilket är fruktansvärt löjligt. Istället för att göra något åt saken så skjuter man fram stolstarten ist. Jag menar, hur gör föräldrar som jobbar och inte kan åka tidigare till jobbet pga att barnen börjar senare. Alla har inte en au pair som kan jobba.



Undrar va de skulle tycka om Sverige då. Barn går till skolan varje dag i snöväder och folk skrapar rutorna på sina bilar och åker till jobbet. Min pappa cyklar till jobbet varje morgon, ibland har han fått cykla i dm hög snö. Min mamma går ut med hundarna även om det är -20 grader "för ut ska dem", som hon säger =) Inte gnäller dem för de, det är så det funkar hemma. Vi låter inte vädret sätta stopp för oss utan lär oss hantera det. Plogbilarna är ute och de är stora traktorer och inte fyrhjulsdrivna bilar med en plog frampå. Inte konstigt att det blir kaos här. Jag frågade min värdmamma varför de inte har vinterdäck här, då svarar hon att efetrsom snön inte ligger kvar på backen så länge utan det blir bart rätt fort så behöver dem inte det. De skulle vara slita på däcken. "But you are use to drive in snow right?" frågade hon mig. "yes, I am. But we also have the winter tires." Vilket gör hela grejen så mycket enklare. Men de förstår de tydligen inte. En annan kompis värd föräldrar tyckte typ att All-around däck var vinterdäck och dög bra?

Men men, nu vet ni vilket kaos det blir här varja gång de går ut på radio och tv att snö ska komma. Alla bereder sig på sen skolstart på morgonen eller komma sent till jobbet pga snökaos, om de inte har en stackars Au pair som får jobba mer ist....



Kommentarer
Postat av: mamma

Oj såg att ni har -16 grader idag,kan det verkligen vara sant?

2011-01-22 @ 13:54:40
Postat av: Angelica

Ja det kan nog stämma, vi har nio nu och det kl är 11.24am och solen har varit uppe hela förmiddagen :)

2011-01-22 @ 17:24:50

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback